Kratki film na pohodu
Kratki film ima seveda dolgo zgodovino, a v kontekstu filmske zgodovine, pa tudi čisto vsakdanjem življenju filma – v kinematografih, na televiziji, celo na festivalih – prevečkrat »potegnejo kratko«. Ker ga tako režiserji sami kot gledalci še vedno najpogosteje razumemo zgolj kot pregovorno stopničko na poti k celovečernim podvigom, se tako na stranskem robu znajde tudi tisti film, ki je v svoji kratkosti povsem avtonomna entiteta, ki nam ponuja drugačen pogled na isti svet, le da je ta jedrnat in zato zanj veljajo drugačna pravila kot za tistega, ki se razteza čez ne povsem jasno definirano mejo nekje od 15, pa vse nekje do 45 minut.
Toda razmere se spreminjajo in kratki filmi so na največjih svetovnih filmskih festivalih v zadnjih letih vedno večkrat izpostavljeni, in ne le, da niso več obsojeni na obrobne programske sekcije, zmagovalni naslovi se prebijajo v medije in razbijajo prej omenjeni stereotip.
Tudi slovenski kratki filmi so se v zadnjem času znebili manjvrednostnega kompleksa, za kar je predvsem zaslužna mlada generacija filmskih režiserjev. Ne le tisti, ki so s kratko formo pričeli v študijskih letih na akademiji, ampak tudi in predvsem avtorji neodvisne produkcije, ki se vse pogosteje proti majhnosti in relativni neopaznosti borijo s pomočjo solidarnosti in kooperacije.
Program letošnjega FSFja je zrcalo tega vzpodbudnega trenda, saj je kratki film močno zastopan že v sekcijah tekmovalnega filma ter panorame, še dodaten prostor pa se, tudi za plodno bero kratkometražcev, po novem ponuja tudi na lokaciji ob nekdanjem skladišču soli, poimenovani Avtonomni filmski pristan Monfort. Tamkajšnji program je nastal v sodelovanju z Društvom za uveljavljanje kratkega filma Kraken.
Skupaj se za zasluženo pozornost gledalcev tako poteguje čez 100 kratkih filmov v številnih programih. V preteklih dneh smo si že ogledali prvi program kratkih študijskih filmov, sestavljen iz animacij VŠC Univerze v Novi Gorici ter igranih filmov AGRFT produkcije, v naslednjih dneh mu sledita še dva, kjer bodo reprezentirane tudi produkcije iz tujine. Sekcija Kratki film I – III je namenjen tekmovalnim filmom, medtem ko se v Panorami kratki filmi izmenjujejo s srednjemetražnimi ter celovečernimi, vsi programi pa so izjemno pestri v vseh pogledih, naj si gre za vprašanje žanra ali tematike, najbolj razveseljivo pa je opaziti, da se z leti občutno dviga ne le produkcijska, temveč tudi scenaristična raven izdelkov, ki je bila v preteklosti tako izpostavljena ahilova peta slovenskega filma (pa ne zgolj kratkometražnega).
Skratka, kratki film čaka, da ga vzamete resno, pri tem pa vas ne prosi, ampak izziva. Svetujem vam, da ta izziv sprejmete.
/Bojana Bregar/