Badjurova nagrada za življenjsko delo

Janez Bricelj, montažer
Prejemnik nagrade Milke in Metoda Badjure za življenjsko delo 2025

Člani in članice komisije za nagrado Milke in Metoda Badjure v letu 2025: Jerca Jerič, Matjaž Žbontar, Urška Kos, Janez Burger, Rado Likon

Janez Bricelj je kot filmski montažer slike in zvoka v svoji bogati in dolgoletni karieri sodeloval pri več kot 170 filmskih in televizijskih delih ter tako ustvaril obsežen opus različnih filmskih montaž.

Že od mladih let sta ga zanimala film in glasba, zato ne preseneča, da je v začetku 70-ih let pri Viba filmu oddal prošnjo za delo na področju montaže slike in zvoka. V tistem času so potrebovali asistenta montaže pri filmu Sreča na vrvici (1977), katerega montažer je bil legendarni Dušan Povh. Zaradi natančnosti in pozornosti, ki jo je namenil zvoku, je Bricelj kmalu iz asistenta montaže napredoval v montažerja zvoka. To je bila izjemno pomembna prelomnica v njegovem življenju, saj je po tem projektu v vlogi montažerja zvoka deloval v prvih letih svoje profesionalne poti. Med filmi, pri katerih je sodeloval kot montažer zvoka, lahko izpostavimo Praznovanje pomladi (1978) režiserja Franceta Štiglica, ki je na 25. Puljskem filmskem festivalu osvojil nagrado za najboljši zvok.

Leta 1980 mu je Viba film omogočil študij ob delu na Fakulteti dramskih umetnosti v Beogradu. Prvi celovečerni film, pri katerem je sodeloval kot montažer, je bil Poletje v školjki 2 (1988) režiserja Tuga Štiglica. V nadaljevanju kariere je montiral celovečerne filme številnih priznanih slovenskih filmskih ustvarjalcev, kot so Matjaž Klopčič, France Štiglic, Metod Pevec, Marko Naberšnik, Goran Vojnović idr.

Za svoje delo pri celovečernem igranem filmu Piran – Pirano režiserja Gorana Vojnovića je leta 2010 na Festivalu slovenskega filma prejel nagrado vesna za najboljšo montažo. Njegov opus zaznamuje tudi podpis pod montažo mnogih kratkih igranih, animiranih in dokumentarnih filmov, med katerimi je zagotovo treba izpostaviti film (A)torzija (2002) režiserja Stefana Arsenijevića.

Ker je svojo profesionalno pot začel s snemanjem in montažo zvoka ter šele pozneje postal montažer slike, se pri delu z njim to še kako pozna. Po besedah njegovih stalnih sodelavcev film najraje primerja z glasbo. Film posluša. Zanj je filmski trak na montažni mizi partitura, ki jo je treba slišati in začutiti pravi ritem, v katerem bo najbolje zazvenela. Janez Bricelj pozna film do obisti, razume njegovo zapleteno naravo in predvsem to, kako občutljiv je, kako lahko že vsaka odvečna ali manjkajoča sličica vse spremeni. S filmom zato ravna previdno, lahko znova in znova pregleduje posamezne posnetke, izbira najboljše igralske izvedbe in določa pravo dolžino kadra in sekvence. Pri tem so potrebni potrpežljivost, marljivost in sposobnost za delo v skupini. Janez Bricelj vse te lastnosti ima in zato spada med najvidnejše filmske montažerje v Sloveniji.

Poleg dela v profesionalnem okolju ne smemo spregledati tudi njegovega dela s študenti Akademije za gledališče, radio, film in televizijo. Sodeloval je pri več kot 30 študijskih filmih. Z gotovostjo lahko rečemo, da je sodelovanje z njim študentom odpiralo meje mogočega v procesu montaže, kar se kaže tudi v uspešnem in plodnem nadaljevanju sodelovanja z nekaterimi od njih. Pri tem ni le montiral njihovih filmov, ampak jih je bogatil s svojim znanjem in izkušnjami ter nenazadnje tudi s svojo osebno držo. Ta je bila vedno spoštljivo zadržana ter hkrati izjemno sodelovalna in naklonjena mladim ustvarjalkam in ustvarjalcem.

Janez Bricelj je bil vedno zvest filmu in poklicu, ki od montažerja zahteva samostojno ustvarjalno držo nekoga, ki se ne naslanja samo na scenarij, temveč v posnetem materialu išče predvsem potencial za dober film.

Njegovo mojstrstvo v obvladovanju montažnih tehnik je slovenski kinematografiji vtisnilo neizbrisen pečat, zato nagrado Milke in Metoda Badjure za življenjsko delo v letu 2025 prejme Janez Bricelj.

filmografija (izbor)

celovečerni igrani filmi
Komedija solz, Marko Sosič, Arsmedia, 2016
Rdeča raketa, Vojko Anzeljc, VPK – Videoprodukcija Kregar, 2015
Čefurji raus!, Goran Vojnović, Arsmedia, 2013
Šanghaj, Marko Naberšnik, Arsmedia, 2012
Vaje v objemu, Metod Pevec, Vertigo, RTV Slovenija, 2012
Piran – Pirano, Goran Vojnović, Arsmedia, 2010
Petelinji zajtrk, Marko Naberšnik, Arsmedia, 2007
Estrellita – pesem za domov, Metod Pevec, Mediopolis Film, Vertigo, 2006
Ljubljana je ljubljena, Matjaž Klopčič, Arsmedia, 2005
Pod njenim oknom, Metod Pevec, E-Motion film, 2003
Šelestenje, Janez Lapajne, Triglav film, 2002
Zadnja večerja, Vojko Anzeljc, MANGART, 2001
Nepopisan list, Jane Kavčič, Arsmedia, 2000
Patriot, Tugo Štiglic, Timaro Productions, 1998
Carmen, Metod Pevec, Vertigo, E-Motion film, 1995
Poletje v školjki 2, Tugo Štiglic, Filmski studio Viba film, 1988

celovečerni dokumentarni filmi
Dom, Metod Pevec, Vertigo, 2015
Aleksandrinke, Metod Pevec, Vertigo, 2011

celovečerni dokumentarno-igrani film
Cankar, Amir Muratović, Cebram, 2018

celovečerni dokumentarni TV filmi
Edi Šelhaus: Bil sem zraven, Jurij Gruden, Arsmedia, 2007
Film pred oltarjem, Metod Pevec, E-Motion film, 2006

kratki igrani filmi
100 točk, Peter Hvalica, UL AGRFT, 2013
Časotresk
, Tosja Flaker Berce, UL AGRFT, 2012
Limonada
, Maja Prettner, UL AGRFT, 2012
Kje si stari?
, Tosja Flaker Berce, UL AGRFT, 2011
Nad mestom se dani
, Blaž Završnik, UL AGRFT, 2011
Trst je naš!
, Žiga Virc, UL AGRFT, 2009
Sestrična
, Kaya Tokuhisa, UL AGRFT, 2008
Moj sin, seksualni manijak
, Goran Vojnović, Arsmedia, 2006
Rezina življenja
, Martin Turk, Arsmedia, 2006
Črvi
, Robert Černelč, UL AGRFT, 2003
Dan v mestu
, Nina Blažin, UL AGRFT, 2003
Vlažnost 81%
, Matjaž Ivanišin, UL AGRFT, 2003
(A)torzija
, Stefan Arsenijević, Studio Arkadena, 2002
Boš pa mrzlo jedo
, Miha Mlaker, UL AGRFT, 2002
Fužine zakon
, Goran Vojnović, UL AGRFT, 2002
Selitev
, Jurij Gruden, UL AGRFT, 2002
Nekoga moraš imeti rad
, Jurij Gruden, UL AGRFT, 2001
Pavle
, Marko Naberšnik, UL AGRFT, 2001
Zlato srce
, Klemen Dvornik, UL AGRFT, 2001
Cesta
, Arne Brejc, UL AGRFT, 2000
Hop, Skip & Jump
, Srđan Vuletić, Studio Arkadena, 2000
Lesi se vrača
, Jan Zakonjšek, A Atalanta, 2000
Kratka himna domovini
, Boris Palčič, A Atalanta, 1999
Carpe diem
, Mitja Novljan, Vertigo, 1997
Križci in krožci
, Aleksandra Vokač, Filmski studio Viba film, E-Motion film, RTV Slovenija, 1992
Balkanski revolveraši
, Maja Weiss, UL AGRFT, 1991
Mesto
, Tugo Štiglic, Filmski studio Viba film, 1987
Kmetijskega proizvajalca Mikolaša prvi dopust
, Filip Robar-Dorin, Filmski studio Viba film, 1984
Pogine naj pes …
, Andrej Mlakar, Filmski studio Viba film, 1981
Ristanc
, Filip Robar-Dorin, Filmski studio Viba film, 1981

kratki dokumentarni filmi
Piščalka, Naško Križnar, Bindweed Soundvision, 2001
Minute za film, Dušan Prebil, Filmski studio Viba film, 1993
Portret Jožeta Galeta, Hadi Talal, Filmski studio Viba film, 1992
Kasač, Tugo Štiglic, Filmski studio Viba film, 1984
Josipdol, Igor Prodnik, Filmski studio Viba film, 1983
Zadnje lastovke, Marika Milkovič Bilanović, Filmski studio Viba film, 1979

kratki animirani filmi
En prišparan tolar, Borko Radešček, Eka Vogelnik, KUD Cineast, 1999
Made in Ex-Yu, Zdravko Barišić, Atelje za risani film – ARF, 1992
Copy, Boris Benčič, Filmski studio Viba film, 1987
Poljubi mehka me radirka, Zvonko Čoh, Filmski studio Viba film, 1984

animirane TV serije
Hribci
, Marjan Manček, DZS – Državna založba Slovenije, 1993
Basni, Bojan Jurc, Sfinga, 1989
Medved Bojan, Branko Ranitović, Dušan Povh, RTV Ljubljana, Studio 37, 1978